Terug naar alle evenementen

Leerlingen met dyslexie begeleiden met moderne vreemde talen

In deze workshop leer je welke problemen leerlingen met dyslexie ervaren bij het leren van vreemde talen en hoe je hen daarbij helpt.

We starten met een inleiding over de theorie en de achtergrond over dyslexie en vreemde talen. Dan geven we tips over hoe je met leerlingen met dyslexie aan de slag kan op het vlak van vreemde talen. Dat doen we met casussen uit de praktijk. Je krijgt dus veel praktische voorbeelden die je meteen zelf kan gaan toepassen in je eigen context.

Op het vlak van remediëren gaan we in op de methodiek Gekleurde Letters om de koppeling tussen klanken en lettertekens in het Frans aan te brengen. Ook denken we na hoe we grammaticaregels kunnen visualiseren.

Bij compenseren denken na over strategietraining rondom vb. woordjes leren en het inzetten van hulpmiddelen en redelijke aanpassingen.

We kiezen in deze online-vorming voor een kleine groep (1 tot 10 deelnemers). We nemen de tijd om in te gaan op vragen en casussen uit jouw situatie.

 

Voor wie?

Voor professionals (logopedisten, remedial teachers) die werken met leerlingen met dyslexie die moeite hebben met het leren van vreemde talen

Onderwijs- en zorgprofessionals leren in deze workshop welke problemen leerlingen met dyslexie hebben bij vreemde talen en hoe we hen daarbij kunnen helpen. Door de kleine groep kunnen we ingaan op een complexe casus of een concrete vraag waar we dan samen nadenken over hoe je dit kan aanpakken.

Voor leerkrachten die leerlingen met dyslexie in de klas die vastlopen bij Frans en Engels

Leerkrachten leren welke problemen leerlingen met dyslexie hebben bij het leren van Frans/Engels/… op school. Door dat bewustzijn en die kennis te vergroten, is het ook vanzelfsprekender welke hulpmiddelen of maatregelen bij een bepaalde leerling nodig zijn als compensatie. Technieken die aan bod komen, kunnen in de klascontext toegepast worden of in kleine groepjes leerlingen die iets extra nodig hebben bij het leren van vreemde talen.


Door wie?

Deze workshop wordt gegeven door Katrien, logopediste en coördinator bij Logiko. Ze begeleidt kinderen, jongeren, (jong-)volwassenen en hun ouders met taalontwikkeling- en leerproblemen.

Verder is ze ook als docente verbonden aan de opleiding Logopedie van Zuyd Hogeschool te Heerlen (Nederland).

Wil je meer weten over haar achtergrond, neem eens een kijkje op haar pagina.


Prijs

130 EUR per per persoon


Feedback van vorige deelnemers over deze workshop

Een nieuwe manier om te werk te gaan met leerlingen met dyslexie om hen verder te kunnen ondersteunen. Een idee (klankspellingschrift) dat ik zeker zal meenemen in de praktijk.
— Logopediste
 
Concrete tips om mee aan de slag te gaan met een leerling
— Leerkracht
 
Concrete voorbeelden, deze sessie zet aan tot nadenken!
— Leerkracht Frans middelbaar
 
Veel tips en duidelijke voorbeelden! Ruimte voor vragen.
— Mama van leerling met dyslexie
 
De theoretische uiteenzetting vond ik waardevol, het enthousiasme van de spreekster, duidelijk veel ervaring met leerlingen met dyslexie.
— Leerkracht
Vorige
Vorige
20 maart

Letterhuisjes, samen met plezier bouwen aan lezen en spelling