In deze nascholing ligt de nadruk niet op het remediëren, maar op stimuleren en compenseren. Op welke manier heeft deze leerling in deze context behoefte aan ondersteuning? Hoe beslis je dat samen via shared decision making?
Ondanks goed lees- en spellingonderwijs (brede basiszorg) en intensieve begeleiding van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben voor lezen en schrijven (verhoogde zorg), is er een klein percentage leerlingen met zeer hardnekkige lees- en spellingproblemen. Wat doe je nádat de diagnose dyslexie is gesteld? Wat betekent zo’n label voor de leerling en zijn ouders? Hoe ga je samen met hen op weg om de leerling in zijn kracht te zetten? Hoe geef je hen tools mee om daarna het pad zelf verder te bewandelen? Je mag als onderwijs- of zorgprofessional een klein stukje van de weg meelopen met leerlingen en ouders.
Gaat het om inzicht krijgen in wat dyslexie voor hem/haar betekent? Wat is helpend? Hoe kan je je sterktes inzetten? Bij stimuleren gaan we in op psycho-educatie, ouderbetrokkenheid/participatie en samenwerking met alle betrokkenen (vb. onderwijs, zorg, ouders) .
Of ga je via strategietraining of hulpmiddelen leren compenseren met dyslexie? Wat als een leerling het niveau van functionele geletterdheid niet haalt op het einde van de basisschool? Hoe ga je dan samen op zoek naar oplossingen zodat die leerling wel kan participeren in een onderwijsvorm die aansluit bij zijn cognitieve mogelijkheden? Je leert hoe je strategieën en hulpmiddelen kan inzetten bij de lees- en schrijfactiviteiten, bij het studeren en het leren van vreemde talen.
Voor wie?
Voor professionals uit zorg en onderwijs
Logopedisten, (zorg)leerkrachten, remedial teachers en zorgcoördinatoren het lager en het secundair onderwijs.
In deze nascholing gaan we praktisch aan de slag met casussen. Op die manier leer je vraaggestuurd in plaats van aanbodgestuurd te werk te gaan. Er is zeker ook ruimte voor inbreng van eigen praktijkvoorbeelden. Zo krijg je de kans om de aangereikte ideeën meteen toe te passen op leerlingen uit de eigen (klas- en school-)praktijk.
Door wie?
Katrien Horions is sinds 1998 werkzaam als logopediste bij Logiko. Momenteel spitst ze zich volledig toe op dat waar haar grootste passie en expertise ligt: kinderen, jongeren en hun ouders en (jong)volwassenen met complexe hulpvragen rondom dyslexie, dyscalculie en/of ontwikkelingsdysfasie. Tot voor kort was ze gedurende 18 jaar verbonden aan Zuyd Hogeschool in Nederland waar ze senior docent was aan de opleiding logopedie. Sinds 2018 is ze lid van de stuurgroep en de werkgroep Voortgezet Onderwijs van Dyslexie Centraal in Nederland.
Praktisch
Vorming duurt 3u en kan online, in onze praktijk of op jouw locatie plaatsvinden.
Feedback van vorige deelnemers over deze workshop
“Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum id ligula porta felis euismod semper.”
“Praesent id libero id metus varius consectetur ac eget diam. Nulla felis nunc, consequat laoreet lacus id.”
“Vivamus pellentesque vitae neque at vestibulum. Donec efficitur mollis dui vel pharetra.”
“Vivamus pellentesque vitae neque at vestibulum. Donec efficitur mollis dui vel pharetra.”