Terug naar alle evenementen

Workshop dyslexie en vreemde talen

In deze workshop leren we welke problemen leerlingen met dyslexie ervaren bij het leren van vreemde talen.

We starten met een inleiding waarin theorie en achtergrond over dyslexie en vreemde talen aan bod komt. Vervolgens krijgen de deelnemers aan de hand van casuïstiek tips over hoe je met leerlingen met dyslexie aan de slag kan op het vlak van vreemde talen. Het gaat om praktische voorbeelden die je zelf kan gaan toepassen in je eigen context.

We werken in kleine groepjes (1 tot 6 deelnemers). Er is dus voldoende ruimte om in te gaan op vragen en casussen uit jouw situatie.

We nemen ook tijd voor onderbouwing van de methodieken. Afhankelijk van de noden van de groep gaan we meer of minder in op de theorie. De opbouw en inhoud van de methodiek Gekleurde Letters  wordt kort aangestipt. Wie meer specifieke informatie wil over het aanleren van de koppeling tussen klanken en lettertekens in het Frans, volgt best ook de workshop Gekleurde Letters.

 

Voor wie?

Voor ouders van een kind met dyslexie

Je wil als ouder je kind met dyslexie helpen met het leren van vreemde talen. Misschien omdat je op een wachtlijst staat voor therapie. Het kan ook zijn dat je kind al therapie gevolgd heeft in het verleden maar dat je als ouder op dit moment nood hebt aan tools om met het Frans en/of Engels aan de slag te gaan. Je kan de workshop ook volgen als het nu misschien niet past in je leven om intensieve therapie te volgen, maar je wil je kind thuis wel ondersteuning bieden. Je wil als ouder ook graag achtergrondkennis om zo goed het gesprek met school aan te gaan over wat jouw kind nodig heeft.


Voor professionals (logopedisten, remedial teachers) die werken met leerlingen met dyslexie die moeite hebben met Frans

Professionals (logopedisten, remedial teachers, …) leren in deze workshop welke problemen leerlingen met dyslexie hebben bij vreemde talen en hoe we hen daarbij kunnen helpen. Door de kleine groep kunnen we ingaan op een complexe casus of een concrete vraag waar we dan samen nadenken over hoe je dit kan aanpakken.


Voor leerkrachten die kinderen met dyslexie in de klas hebben die vastlopen bij Frans

Leerkrachten leren welke problemen leerlingen met dyslexie hebben bij het leren van Frans/Engels/… op school. Door dat bewustzijn en die kennis te vergroten, is het ook vanzelfsprekender welke hulpmiddelen of maatregelen bij een bepaalde leerling nodig zijn als compensatie. Technieken die aan bod komen, kunnen in de klascontext toegepast worden of in kleine groepjes leerlingen die iets extra nodig hebben bij het leren van vreemde talen.


Door wie?

Deze workshop wordt gegeven door Katrien, logopediste en coördinator bij Logiko. Ze begeleidt kinderen, jongeren en hun ouders met taalontwikkeling- en leerproblemen.

Verder is ze ook als docente verbonden aan de opleiding Logopedie van Zuyd Hogeschool te Heerlen (Nederland).

Wil je meer weten over haar achtergrond, neem eens een kijkje op haar pagina.


Prijs

150 EUR per per persoon - inclusief boek Gekleurde Letters


Feedback van vorige deelnemers over deze workshop

Een nieuwe manier om te werk te gaan met leerlingen met dyslexie om hen verder te kunnen ondersteunen. Een idee (klankspellingschrift) dat ik zeker zal meenemen in de praktijk.
— Logopediste
 
Concrete tips om mee aan de slag te gaan met een leerling
— Leerkracht
 
Concrete voorbeelden, deze sessie zet aan tot nadenken!
— Leerkracht Frans middelbaar
 
Veel tips en duidelijke voorbeelden! Ruimte voor vragen.
— Mama van leerling met dyslexie
 
De theoretische uiteenzetting vond ik waardevol, het enthousiasme van de spreekster, duidelijk veel ervaring met leerlingen met dyslexie.
— Leerkracht
Vorige
Vorige
2 februari

Workshop Letterhuisjes

Volgende
Volgende
9 maart

Workshop Gekleurde Letters - Online