Terug naar alle evenementen

Online workshop Inzetten van dyslexiehulpmiddelen

Leerlingen met dyslexie blijven worstelen met technisch lezen. Ze hebben baat bij het gebruiken van technische hulpmiddelen. Door het laten voorlezen kunnen ze de leerstof op school toch verwerken. Door het gebruiken van technische tools kunnen ze een leesbaar werkstuk afleveren.

Opgelet: Deze workshop bestaat uit 2 sessies.
↦ Sessie 1 op woensdag 15 maart van 19u30 tot 21u
↦ Sessie 2 op woensdag 22 maart van 19u30 tot 21u

In deze workshop staan we in op vragen als:

  • ‘Wat heb je nodig om dyslexiehulpmiddelen succesvol in te zetten bij jouw kind, in jouw praktijk of op jouw school?

  • Hoe creëer je meer bewustwording hiervoor in jouw organisatie? (denk bijvoorbeeld aan weerstand bij de leerkracht Frans tegen het gebruik van de woordenboekfunctie of aan opmerkingen als ‘een woordvoorspeller mag je niet gebruiken want dat is spieken’?)

  • Welke partijen heb je nodig en wat is hun rol?

  • Hoe zorg je voor meer samenwerking?

  • Hoe zorg je ervoor dat een leerling het hulpmiddel effectief kan gebruiken?


We gebruiken hiervoor de stappen en tools van de methodiek COM.

We werken in kleine groepjes (1 tot 6 deelnemers). Er is dus voldoende ruimte om in te gaan op vragen en casussen uit jouw situatie.

We nemen ook tijd voor onderbouwing van de methodiek die aan bod komt. Afhankelijk van de noden van de groep gaan we meer of minder in op de theorie.

We werken vraag-gestuurd, dus op basis van de vragen van de groep kan ook ingegaan worden op hulpmiddelen zelf.

 

Voor wie?

Voor ouders van een kind met dyslexie

Je kind gebruikt een dyslexiehulpmiddel of jullie overwegen een dyslexiehulpmiddel. Je wil graag als ouder informatie over de randvoorwaarden en de stappen die moeten gezet worden. Je vindt het belangrijk dat je kind het hulpmiddel thuis gebruikt bij huiswerk maken en studeren, maar wil hiervoor graag nog wat handvaten. Je wil als ouder ook graag achtergrondkennis om zo goed het gesprek met school aan te gaan over wat jouw kind nodig heeft.

Voor professionals (logopedisten, remedial teachers) die werken met leerlingen met dyslexie.

Professionals (logopedisten, remedial teachers, …) krijgen in deze workshops extra tools om leerlingen te begeleiden bij het succesvol inzetten van hun dyslexiehulpmiddel. Door met een vaste methodiek te werken, krijg je als professional houvast en ga je verder dan alleen de technische training van het hulpmiddel. Door de kleine groepen kunnen we ingaan op een complexe casus of vraag waar we dan samen nadenken over hoe je dit kan aanpakken.

Voor leerkrachten die kinderen met dyslexie in de klas hebben.

Leerkrachten leren wat hun rol is als er een leerling in de klas een dyslexiehulpmiddel gebruikt. Ook werken we rond het bewustzijn waarom een hulpmiddel zo belangrijk is voor leerlingen met dyslexie. De workshop is bedoeld voor zowel onderwijsprofessionals van het basis- als middelbaar onderwijs.


Door wie?

Deze workshop wordt gegeven door Katrien, logopediste en coördinator bij Logiko. Ze begeleidt kinderen, jongeren en hun ouders met taalontwikkeling- en leerproblemen.

Verder is ze ook als docente verbonden aan de opleiding Logopedie van Zuyd Hogeschool te Heerlen (Nederland).

Wil je meer weten over haar achtergrond, neem eens een kijkje op haar pagina.


Prijs

130 EUR per persoon


Feedback van vorige deelnemers over deze workshop

Ik vond het heel aangenaam dat er zo werd ingegaan op onze persoonlijke vragen. We waren uiteraard wel een afgestemd groepje van ouders. Het is fijn om te merken dat jij hier heel flexibel in bent en snel kan switchen en je kennis even deelt. Dit praktische kant hadden we blijkbaar allemaal even nodig.
— Mama van een jongen met lees- en spellingproblemen
 
Een echte aanrader voor alle ouders, leerkrachten, zorgcoördinatoren met vragen rond dyslexie!
— Mama van een jongen met lees- en spellingproblemen en logopediste
 
Heel fel bedankt voor de goede en veelvuldige en duidelijke informatie tijdens de workshop.
— Logopediste
 
Zeer afgestemd, ruimte voor eigen verhaal mogelijk, flexibel, bekwaam in inhoud, lekkere versnapering.
— Mama van een jongen met dyslexie
 
Zeer praktisch en toch onderbouwd. Ook link naar schoolsituatie heel fijn en bruikbaar voor mij.
— Zorgcoördinator in een basisschool
Vorige
Vorige
9 maart

Workshop Gekleurde Letters - Online

Volgende
Volgende
11 mei

Workshop Letterhuisjes - Online