Met Letterhuisjes helpen we kinderen lezen en spellen door structuur te krijgen in de verschillende klanken en de lettertekens die daarbij horen.
In de methodiek Letterhuisjes staan klanken, lettertekens, kleuren en huisjes centraal … vandaar ‘Letterhuisjes’. De kleuren helpen om verwarrende letters uit elkaar te houden (denk aan EU en UI). Actief leren doen we door woorden te bouwen met letterhuisjes om zo meer zicht te krijgen op de woordstructuur. Ook bij de spellingregels geeft dit een extra ondersteuning (denk aan de regels van verdubbeling en de verenkeling).
De methodiek Letterhuisjes is bedoeld voor basisschoolleerlingen met lees- en spellingproblemen.
In deze online-workshop nemen we tijd voor theoretische onderbouwing van de methodiek en bijbehorende technieken.
We gaan uitgebreid stil bij actieve oefenvormen (denk aan woorden leggen, stappen of kleien) die je in je praktijk of klas kan toepassen bij een individuele leerling of een groepje leerlingen.
We kiezen in deze online-vorming voor een kleine groep (1 tot 10 deelnemers). We nemen de tijd om in te gaan op vragen en casussen uit jouw situatie.
Voor wie?
Voor professionals (logopedisten, remedial teachers) die werken met kinderen met lees- en spellingsproblemen en dyslexie.
Onderwijs- en zorgprofessionals leren de onderbouwing van de methodiek Letterhuisjes om zo op een gestructureerde manier de therapie bij lees- en spellingproblemen vorm te geven. Door de kleine groepen kunnen we ingaan op een (complexe) casus of praktijkvraag waar we dan samen nadenken over hoe je dit kan aanpakken.
Voor leerkrachten die kinderen met lees- en spellingsproblemen en dyslexie in de klas hebben.
Leerkrachten leren hoe ze de methodiek Letterhuisjes in de klas kunnen toepassen of in kleine groepjes kinderen op het niveau van verhoogde zorg bij lezen en spelling. Denk bijvoorbeeld aan de vraag hoe implementeer ik wat in de logopedie gedaan wordt door naar de klascontext zonder mijn eigen methodiek te moeten loslaten.
Door wie?
Dit webinar wordt gegeven door Katrien, logopediste en coördinator bij Logiko. Ze begeleidt kinderen, jongeren en (jong-)volwassenen en hun ouders met taalontwikkeling- en leerproblemen.
Verder was ze ook jarenlang als docente verbonden aan de opleiding Logopedie van Zuyd Hogeschool te Heerlen (Nederland).
Wil je meer weten over haar achtergrond, neem eens een kijkje op haar pagina.
Prijs
130 EUR per persoon
Feedback van vorige deelnemers over deze workshop
“Dikke merci voor de goede ontvangst en zeer leerrijke workshop!
Heb er heel veel van opgestoken, ook de mama van Eva was superenthousiast!
We gaan hier zeker mee aan de slag!
Was top!”
“Fijne aanpak, mogelijkheid om vragen te stellen door kleine groep en zo gericht op vragen kunnen ingaan.”
“Zeer praktisch en toch onderbouwd. Ook link naar schoolsituatie heel fijn en bruikbaar voor mij.”
“Meer inzicht gekregen voor de klaspraktijk. Ik vond het zeer boeiend, vooral de theedoos en het Letterhuis zijn een meerwaarde.”
“Goed onderbouwd, voldoende info en kennis”
“Alles werd zeer duidelijk en eenvoudig uitgelegd ”
“Het is een onbekend vakgebied voor mij, waar ik zeker een aantal elementen kan uithalen, en deze toe te passen in de klascontext. ”
“Zeer goed, nog meer dan ik verwachtte, duidelijke uitleg, tijd voor vragen, er werd voldoende tijd besteed aan eigen ingebrachte casussen. ”
 
                        